سکه 70 هزار تومان گرانتر از قیمت جهانی
خبرنگار فراری
یک شنبه 27 شهريور 1390برچسب:سکه,طلا, جهانی, نرخ,, :: 11:39 ::  نويسنده : خبرنگار

نگاهی به اوج گیری قیمت سکه در هفته گذشته نشان می دهد در روز 21 شهریور ماه مابه التفاوت قیمت مبادلاتی و قیمت واقعی سکه به رقمی معادل 74 هزار تومان رسیده است و البته با اوج گیری مجدد قیمت سکه در بازار جهانی در روز 26 شهریورماه می توان انتظار داشت که دوباره قیمت سکه بعد از افت روزهای پایانی هفته گذشته آغاز به اوج گیری کند.

نقش مبهم بانک مرکزی در تنظیم بازار

اما در این میان نحوه عملکرد بانک مرکزی در قیمت گذاری و تنظیم بازار بسیار مبهم است، روند تعیین قیمت سکه بانکی که طی هفته های گذشته به طور متوسط چیزی حدود 14 تا 15 هزار تومان ارزان تر از قیمت مبادلاتی بازار بوده است نشان از این امر می دهد که بانک مرکزی نیز از رفتار بازار پیروی کرده است و البته ابن پیروی بکه با مابع التفاوت شکل گرفته است به ایجاد رانت در خرید سکه بانکی منجر شده است؛ این در حالی است که در حباب اول رئیس کل بانک مرکزی مدعی شده بود برای حذف حباب از بازار طلا حتی در سوپرمارکت ها نیز به عرضه سکه خواهیم پرداخت ولی در روزهای اخیر کمتر تحرکی از سوی سیستم بانکی در این زمینه مشهود است که البته شاید ناشی از مشکلات مربوط به پرونده اختلاس باشد اما واقعیت این است که این کم تحرکی در فضای واقعی بازار تنها می تواند ناشی از دو مسئله باشد.

 

فرض اول انکه بانک مرکزی با این سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن در بازار سعی در جمع آوری ریا در مقابل طلا دارد یعنی کاری که قبل از شدت گرفتن تحریم ها بانک مرکزی از طریق دلار در بازار صورت می داد و البته بارها بانک مرکزی منکر این عملکرد شده است هرچند سهم بالای استقراض از بانک مرکزی در پرداخت یارانه نقدی بر اساس گزارش بازرسی کل کشور می تواند تائیدی بر این موضوع باشد.

فرض دوم این است که بانک مرکزی با کمبود ذخایر طلا مواجه شده است و به دلیل کمبود و یا عدم تمایل به عرضه طلا بانک مرکزی را ناچار به پیروی از قیمت های بازار کرده است تا بر عدم تاثیر گذاری میزان اندک طلای عرضه شده پوشش داده شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

دل نوشته: با سلام من یه خبر نگار فراری هستم در این وبلاگ خبر ها جدید را ببینید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرنگاز فراری و آدرس kazem64.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.